Putovní výstavy
2. BARVY S CITEM
2018
4. PROBUZENÍ
2023
Svět barev Lenky Kindelmannové
V roce 2014 jsem zrealizovala svou první vernisáž v Plzni nesoucí název: Svět barev Lenky Kindelmannové. Obrazy z výstavy byly dále vystaveny prostorech ČSOB v Klatovech. Při malbě obrazů, které byly prezentované na mé první vernisáži jsem se seznámila s prací s olejovými barvami, do té doby jsem malovala a kreslila na kreslící kartony a skicáky. Témata obrazů byla různorodá, obsahovala abstraktní tvorbu, prvotní portréty.
Obrazy z výstavy byly též k prodeji v klatovském obchůdku ŠIWA. Po skončení této výstavy jsem obdržela první zakázky obrazů na přání. Někteří měli zájem o určitá témata, jiní nechali mé tvorbě volný průběh – přáli si tzv. „obraz na míru“.
Cyklus obrazů: Barvy s citem
Vernisáž nesoucí název: „Barvy s citem“ jsem zrealizovala v roce 2018. Hlavní série obrazů představovala naše základní čakry, jež byly ztvárněny pomocí portrétů žen. Naše základní čakry lze přirovnat k energetickým bodům na našem těle, které nás ovlivňují v rovině psychické i fyzické. Názvy obrazů odpovídají jednotlivým barvám čaker. Na těle máme 7 základních čaker. Přesto základní série obsahuje obrazů 8. Je to z důvodu, že poslední 8. obraz ztvárňuje propojení všech čaker dohromady. Obrazy byly též doprovázeny autorskými básněmi. V rámci výstavy bylo možné spatřit další moji tvorbu a výtvarné portfolio.
Výstava se konala v mém rodném městě v Prachaticích v prostorách ZUŠ, kde jsem ještě jako žačka docházela ke hře na hudební nástroj a na hodiny výtvarné výchovy.
Po ukončení výstavy byly obrazy převezeny do útulné kavárny CAFÉ DURAS sídlící na rohu Velkého náměstí v Prachaticích (Velké náměstí 184), aby jej mohli zhlédnout lidé, kteří se nemohli na vernisáž dostavit. Majitelka cukrárny paní Růžena Mádlová obrazy zakoupila, tudíž jsou zde stále k vidění. Součástí obrazů jsou také autorské básně.
Mezi 7 základních čaker patří:
1. Kořenová čakra, ztvárněna červenou barvou, vyjadřuje spjatost se Zemí, vnitřní sílu a seberealizaci
2. Sakrální čakra, představena oranžovou barvou, ovlivňuje sexualitu, vůli, plodnost
3. Čakra Solar plexus, symbolizována žlutou barvou, ovlivňuje oblast emocí, citů a schopnost sebeprosazení
4. Srdeční čakra, ztvárněna růžovou či zelenou barvou, spojuje duchovní, fyzickou a emoční stránku osobnosti
5. Krční čakra, světle modré barvy, ovlivňuje vyjadřovací schopnost člověka
6. Čelní čakra, označena též Třetí oko, indigově modré barvy, symbolizuje duchovní probuzení a nadsmyslové vnímání
7. Korunní čakra, symbolizována zlatou barvou, princip čirého bytí, obsahuje energii všech ostatních čaker
Barevný otisk v nás
„Když léčíme lidskou duši, neděláme to tím, co umíme, ale tím, kdo jsme.“
Sikmund Freud
OBJASNĚNÍ METOD A TECHNIK UŽÍVÁNÝCH PŘI VÝTVARNÉ AKTIVIZACI S KLIENTY
ARTETERAPIE a ARTEFILETIKA
Název arteterapie se skládá ze dvou částí – Arte (umění, umělecká a řemeslná dovednost) a Terapie (léčení). Česká arteterapeutická asociace hovoří o arteterapii jako o léčebném postupu, který využívá výtvarného projevu jako hlavního prostředu, který nám přináší poznání, ovlivňuje lidskou psychiku a také působí na mezilidské vztahy. V arteterapii lze užívat více přístupů. V našem domově je užívána prvoprocesová arteterpie neboli terapie uměním. Kdy je vnímán léčebný potenciál ve tvorbě samotné.
Dále je při práci s klienty užívána artefiletika, což je tvořivé a zážitkové pojetí výtvarné výchovy. Pracuje se zážitkem z výtvarné aktivity, který se na závěr reflektuje. Reflexí neboli náhledem na to, co bylo při tvorbě zažito a vytvořeno, se klient zpětně ohlíží na svou tvorbu, pocity s ní spojené a také na svůj postoj i záměr, který před zahájením tvorby měl. Dále klient porovnává svůj zážitek s ostatními členy skupiny. Nahlíží na to, co prožíval obdobně jako ostatní spolutvůrci a v čem se zážitek lišil. Díky reflexi můžeme vzájemně sdílet své prožitky a rozvíjet vzájemnou komunikaci ve skupině.
Tvorba s arteterapeutickým přesahem je pojímána jako:
-
Relaxace
-
Prostředek aktivizace
-
Vzájemné obohacení členů skupiny
-
Prostředek sdělování
-
Způsob odvedení od destruktivního chování
-
Prostředek citového růstu
V čem je výtvarná tvorba pro seniory prospěšná?
Při práci s klienty jsou užívány arteterapeutické přístupy, které na seniory pozitivně působí v oblastech komunikace. U seniorů se často setkáváme především s neverbální komunikací a to z důvodu postižení různými stupni demence. Skrze výtvarnou tvorbu může člověk komunikovat se svým okolím. Může pomoci překlenout bariéry v komunikaci. Dále senior tvorbou může sdělovat své přání, myšlenky i pocity.
Dále je tvorba prospěšná v oblasti kreativity. Kreativistický přístup vychází z humanistického pohledu na člověka a na jeho přirozenou potřebu tvořit a mít možnost se projevit.
U seniorů trpící demencí jsou narušeny kognitivní funkce, jako jsou pamět, pozornost, koncentrace – soustředěnost, abstraktní myšlení, celková orientace, rozhodování a v neposlední řadě motivace. Tvorba s arteterapeutickým přesahem pozitivně působí a propojuje kognitivní funkce a také procvičuje jemnou motoriku a motoriku celé horní končetiny.
Při arteterapeutické tvorbě je kladen důraz na tyto cíle:
-
Sociální cíl: kontakt s druhými, spolupráce se skupinou, vnímání vlastního prožitku i prožitku druhého člena skupiny, společné řešení problémů a také závěrečné reflexe a sdílení důležitých momentů při tvorbě.
-
Individuální cíl: konkrétní potřeby klienta, hledání vlastního prožitku, rozvoj fantazie, motivace k dané činnosti, podpora v hledání dovedností klienta.
Specifika při práci se seniory
Při průběhu výtvarné aktivizace, kdy jsou užívány metody arteterapie a artefiletiky a při sociální práci se seniory, je nutné dodržovat individuální přístup ke každému klientovi a brát ohled na jeho omezení či znevýhodnění. Dále podporovat klienta k vyjadřování pocitů a posílení pocitů, že je respektován jeho pohled na věc. Při práci se seniory je nutný empatický nehodnotící přístup. Důležité je podporovat klienta v oblasti sebedeterminace, kdy respektujeme potřebu se rozhodovat na základě vlastního úsudku, v tomto případě postupu při tvorbě, uznání svých limitů i potřeb.
Jaký druh arteterapeutické tvorby v domově probíhá?
V domově je realizována individuální a skupinová arteterapeutická tvorba. Individuálně je tvořeno především s klienty na lůžku, kteří se kvůli nepříznivému zdravotnímu stavu nemohou dostavit do ergoterapeutické místnosti. Dále probíhá individuální výtvarné setkání u seniorů, kteří dávají přednost činnosti v menším počtu lidí.
Skupinová arteterapeutická tvorba nese mnohé výhody, mezi které patří vzájemná komunikace a oceňování ostatních, kdy senior může zažít pocit, že něco co sám vytvořil, druzí vysoce hodnotí a uznávají a zvyšuje tak klientovu sebedůvěru a pocit vlastní užitečnosti.
V našem domově probíhá receptivní i produktivní tvorba. Receptivní arteterapeutická tvorba pracuje s již vytvořenými artefakty-obrazy. Klient tedy není aktivně zapojen do tvůrčího procesu. Spadá sem prohlížení fotografií obrazů známých malířů. Arteterapeutický proces spočívá v působení prohlíženého umění na klienta. Dále je v domově ve větší míře realizována produktivní forma arteterapie, kdy senior produkuje vlastní výtvarnou tvorbu.
Jakým způsobem jsou vybírána témata a na co je kladen důraz?
Při výtvarné činnosti je kladen důraz na zážitek úspěchu. Daná výtvarná činnost by v prvé řadě měla přinášet radost a možnost ventilovat pocity, nálady. Velmi důležité je nepodcenit přípravu, neboť ta tvoří velkou část úspěchu a pozitivního dopadu ze skupinové a individuální tvorby. Je nezbytné mít určitou zkušenost s tématem, které je s klienty zpracovávané. Dále je nezbytné znát vlastnosti materiálu, se kterým budeme pracovat, aby při tvorbě nenastaly nežádoucí komplikace. Témata jsou vždy přetvářeny do podoby, která je pro naše seniory zvládnutelná, neboť zážitek úspěchu – realizace autentické tvorby klienta je důležitý ukazatel prospěchu z činnosti.
Při práci se vybírají techniky, které senior dokáže zvládnout. Užívány jsou také vytvořené pomůcky – šablony, které pomohou klientovi orientovat se v daném tématu.
Většinou se u nás pracuje ve smíšených skupinách, ale některá témata jsou cílena spíše na ženskou skupinu. V domově probíhají ale také pánské skupiny, kdy jsou témata vhodná spíše pro muže. Překvapivý je nejen proces tvorby, ale i výsledek, neboť někteří pánové sami uvádějí: „Štětec jsem nedržel v ruce více než 40 let…“.
Jak je výtvarná tvorba zahájena a ukončena?
Skupinová setkání zahajujeme většinou v „kruhu“, který značí jednotu, celistvost a důvěru. Všichni na sebe dobře vidí, nikdo není vyčleněn, všichni jsou součástí dění. Na úvod hovoříme o tom, s jakými pocity dnes přicházíme, zda nenastaly od posledního setkání nějaké změny. Symbolicky k předání slova dalšímu členovi skupiny užíváme tibetské činelky, které vydávají jemné zvuky.
Po úvodním „kolečku“ je představeno téma, které budeme zpracovávat, a jsou vysvětleny jednotlivé kroky tvorby. Po objasnění tématu se ujistíme, zda jej naši senioři pochopili a některý ze seniorů téma zrekapituluje. Také zmíníme, co danou činností aktivizujeme. Samozřejmě tvoříme pro naše potěšení.
Po představení tématu se přesuneme ke stolům, kde vnikají naše artefakty. Nejčastěji tvorba probíhá v tichu, členové setkání se koncentrují na svou činnost. Při tvorbě je pozadí slyšet relaxační hudba, kterou si pouštíme. Někdy si určí druh hudby naši senioři a domluvíme se, jaká hudba by jim v tuto chvíli byla příjemná.
V závěru setkání dochází k tzv. „závěrečné galerii“ neboli představení výtvorů a reflexi. V reflexi – v závěrečném rozhovoru nahlížíme na to, co bylo při tvorbě zažito a vytvořeno. K posouzení úspěšnosti výtvoru je nutné znát klientův autorský záměr, tudíž velkou roli hraje též komunikace. K tvorbě se vyjadřují jak samotní autoři obrazu, tak ostatní členové skupiny. Často naši senioři většinou odcházejí ze setkání s úsměvem, někdy unaveni a často zašpiněni od barev, což vnímám za ukazatel, že byli do dané činnosti plně ponořeni a byla pro ně prospěšná.
V naší tvorbě jde především o zážitek úspěchu a posílení pozitivního sebehodnocení našich klientů, k čemu může pomoci také pohled na dílo, které naši senioři zvládli vytvořit.
S jakým výtvarným materiálem pracujeme a jaké techniky využíváme?
K tvorbě využíváme: akrylové a temperové barvy, suchý i mastný pastel, anilinové barvy, pastelky, voskové pastelky, samotvrdnoucí hlínu, nůžky, lepidla, štětce. Většinou malujeme na čtvrtky, kartony, balicí papír, plátno nebo textilii. Dále jsme k malbě užili přírodní materiál – kameny.
Jako techniky využíváme: malbu, kresbu, koláže, asambláž a modelování.
Napsali o nás
BAREVNÝ OTISK V NÁS
putovní výstava
V janovickém Domově Clementas byla k vidění výjimečná výstava, kterou tvořili i ležící klienti
V janovickém Domově Clementas byla k vidění tematicky výjimečná a z hlediska oboru sociální práce také unikátní výstava, na které jsou k vidění zhruba dvě stovky děl zdejších klientů.
Výstava je podle odborníků na arteterapii výjimečná nejen svým rozsahem, ale i množstvím klientů, kteří se na jejím vzniku podíleli a také jejich velmi často vážným zdravotním stavem a stím spojenou imobilitou.
Výstava se jmenuje Barevný otisk v nás (tvorba s arteterapeutickým přesahem). Její autorkou je zdejší arteterapeutka Mgr. Lenka Kindelmannová, odborným garantem arteterapeut Psychiatrické nemocnice v Dobřanech PaedDr. Vladimír Blažek.
„Výstavy těchto marginálních skupin, v tomto případě jedinců s Alzheimerovou chorobou či handicapem, jsou poměrně vzácné. Pokud k nim dochází, pak na půdě daného zařízení – tato výstava je tedy vyjímečná. Myslím, že je to vhodná forma, jak veřejnost seznamovat s touto problematikou a prezentovat svoji práci,“ okomentoval výstavu Blažek, který patří k největším odborníkům na danou problematiku v Plzeňském kraji.
Výtvory seniorů vznikaly během tohoto i minulého roku v době pandemie nemoci covid-19.
„Součástí jsou také díla klientů, kteří potřebují individuální přístup a nechtějí tvořit ve skupině. Tvořili jsme na jejich pokojích, kam jsem za nimi docházela,“ uvedla Lenka Kindelmannová.
Na výstavě jsou díla složená do 29 témat. „Snažila jsem se je sestavit tak, aby si klienti vyzkoušeli co nejvíce výtvarných technik. Nechybí ani keramika a Land art tedy malování na kámen. Některé výtvory zdobí naší zahradu,“ doplnila.
Ve zdejší kavárně je také model hradu Radyně.
Autoři uměleckých děl jsou často i ležící klienti, které autorka výstavy Lenka Kindelmannová navštěvovala na jejich pokojích, kde klienti upoutaní na lůžko tvořili.
Výstavu bylo možné vidět nejen v janovickém Domově Clementas ale, následně sedm měsíců putovala po různých místech nejen v Plzeňském kraji. Mezi putovní místa patřila: Základní škola v Klatovech (Čapkova ul. 126), Městská knihovna v Klatovech, MKS Modrá Hvězda Kdyně a Kouzelné školy na Praze 10.
Pavel Pechoušek-zdroj Clementas
vernisáž
PŘEDSTAVENÍ VERNISÁŽE – DÉLKA TVORBY, TÉMATA, SOUVISLOSTI
Tato vernisáž představuje průřez roční výtvarné činnosti. Témata byla vybírána tak, by si naši klienti mohli vyzkoušet široké spektrum výtvarných technik i materiálu. Výstava obsahuje nejen artefakty našich klientů, ale součástí jsou také básně ke každému tématu, objasnění, cíle a průběh samotné činnosti i fotografie seniorů při procesu tvorby.
K nahlédnutí jsou artefakty ze skupinové i individuální tvorby. Cílem tohoto projektu je zprostředkovat našim seniorům prožitek z vlastního úspěchu a pocit hrdosti z toho co dokázali vytvořit a v neposlední řadě zprostředkovat kulturní zážitek z vlastní vernisáže.
Jedná se o putovní vernisáž, kdy bude moci na výtvory seniorů nahlédnout dětskému publikum i širší veřejnost. Cílem výstavy je tedy umožnit nahlédnout na výtvarnou tvorbu seniorů trpící demencí, Alzheimerovou nemocí i lidí s omezenou mobilitou a alespoň na chvíli široké okolí – Vás „přenést“ do jejich barevného světa. Část vernisáže bude převezena do třech základních škol a městské knihovny v Klatovech (viz. plakát s putovními místy). Výstava bude putovat po západních a středních Čechách po dobu 9 měsíců.
Přejeme Vám příjemný kulturní zážitek a děkujeme za shovívavost, neboť naším záměrem není dokonalost, ale radost, kterou nám tvorba přináší.
PROBUZENÍ

ANOTACE K VÝSTAVĚ
PROBUZENÍ
Set obrazů přibližuje dětství, dospělost i stáří, soustředí se na životní cyklus. Pohled na všechny věkové skupiny nás může vést k otázce, jak se mohou lišit pohledy na život v různých životních etapách. Jakým výzvám může člověk čelit a jaké zkušenosti si ho vyberou? V každém věku se lidé mohou vzájemně inspirovat.
Dítě štěstěny srší elánem i dětským nezaujatým pohledem na život, přesto s vnitřní hlubokou moudrostí. Dospělost v podobě portrétu Božství vyzývá ke zralému a zodpovědnému životu i k umění vidět výjimečnosti všedních dnů. Moudrý stařec a Rádkyně dne i noci jakoby se vrací zpět. Zpátky do dětství. Nesou si své nabyté zkušenosti, prožité radosti i starosti a v očích se jim leskne nadhled. Nadhled nad pozemským bytím.
Další obrazy se soustřeďují na krásy přírody, na zvířecí říši, která nás obklopuje svou dokonalostí i krásy vesmíru, jehož součástí je naše kouzelná planeta, náš svět.
V neposlední řadě nechybí kapka naděje pro všechno kolem nás i pro nás samotné. S vědomím, že vše je vlastně v pořádku, přesně tak, jak to je.
Umění spatřit neobyčejné krásy v obyčejném žití.

Lenka Kindelmannová
malířka & básnířka
Lenka žije se svou rodinou v Klatovech. Svět v mnoha barvách vnímá již od dětství. Zatím uspořádala 3 samostatné výstavy. Maluje především olejovými barvami. Jako materiál využívá nejen plátno, ale také sklo i dřevo.
Ve svých obrazech znázorňuje různá témata, záleží na citovém rozpoložení. Její obrazy jsou typické svou barevností. Velmi ráda používá syté, zářivé barvy. Lenka píše ke svým obrazům také básně. Jak říká: „Každý obraz hovoří svou řečí.“
Maluje obrazy na zakázku, jak uvádí: „Obrazy šité na míru.“ Při jejichž tvorbě se nechá vést svou intuicí a nacítěním na budoucího majitele obrazu.
Na výtvarnou tvorbu pohlíží také jako na skvělý prostředek relaxace a seberealizace. Možnosti, které výtvarný proces nabízí, vnímá jako terapeutické nejen pro sebe, ale pro všechny věkové skupiny, obzvláště také pro ty jedince, kteří jsou nějakým způsobem handicapovaní. Obor arteterapie vnímá jako skvělý prostředek vedoucí k udržování a podpory duševní pohody, proto ji využívá ve své profesi. Dále pořádá kurzy zážitkové tvorby. (více informací je uvedeno na webu)
Lenka
